onsdag 10 april 2013

Variant på Mikas linssoppa - Lyckosoppa


Nytto-nytto-lyckosoppa.  Serveras med yoghurt och hackad rå grönsak, till exempel paprika.
Jag har döpt den till Lyckosoppa, eftersom man blir lycklig av den.

Mika bjöd mig på linssoppa. Jag fick låna en receptbok med grundreceptet, tror boken hette Världens kök. Här följer ett modifierat recept, som jag och min kära mor som är på besök idag ska äta till lunch. 

Det viktiga är att fräsa färsk hackad ingefära, massor av vitlöksklyftor samt gurkmeja i en blandning av smör och olja. Tillsätt därefter vatten eller buljong,  röda linser och valfria grönsaker. Idag tog jag hela cocktailtomater och bladspenat. Hacka dessutom ner en chilifrukt eller piri piri efter smak. Krydda med t ex milt paprikapulver, lite svartpeppar, pyttelite kanel, kardemumma och rätt så mycket spiskummin. Smaka av med salt.

Låt puttra tills klart, men gärna längre, gärna en timme eller mer. Sedan kan en sådan här underbar soppa få stå på spisen hela dagen tycker jag, så kan man värma på den och äta lite då och då. Den ska vara tjock i konsistensen, men späd med vatten om den blir väldigt tjock. Smaka av och salta och krydda mer vid behov.

Och NU folks, the very special thing. Hacka en grön, röd eller gul paprika och servera detta samt naturell yoghurt "on the top". Det är något av en smaksensation med den krispiga paprikan i den krämiga soppan. Spännande och väldigt gott!

Om man vill ha en ännu matigare soppa kan man slänga ner en näve bulgur eller matvete i den. /Boel

Inga kommentarer: