onsdag 3 april 2013

Hemmagjord ansiktsmask och andra hemmagjorda skönhetsprodukter

Det säger slurp när den torra vinterhuden riktigt suger in fukten i den här masken. Råkar man kladda lite mycket runt munnen kan man slicka i sig ansiktsmasken.

Överhuvudtaget blir jag alltmer skeptisk till de syntetprodukter man köper. Jag har helt slutat med vanligt schampo, utom ett som jag köpt på orientbutiken som innehåller henna, men i övrigt använder jag just nu Urtekrams naturschampon. Man kan hälla annat i håret också. En blandning av pressad citron och olivolja är jättebra som inpackning för kalufsen. Utav vanligt strösocker och olivolja kan man göra en jätteskön pejling när man tar ett bad.

Sedan kan man koka örtinfusioner och ha som ansiktsvatten. Jag har en som innehåller ringblomma och timjan. Koka upp vatten med valfria örter och låt svalna, sila sedan bort örterna. Men nu var det ansiktsmasken det gällde.

Blanda en skvätt naturell yoghurt, en klick honung, en slatt olivolja och havregryn. Dutta detta på ansiktet. Det känns superskönt. Tvätta av med ljummet vatten efter en kvart. Sedan finns det ju "aspirinmask", som en kompis till mig är varm förespråkare av och faktum är att den är lite antirynk sådär. Krossa aspirin och blanda med lite olivolja, dutta detta i ansiktet och låt sitta så länge du orkar.

Äggvita är bra som uppstramare också. Äggulan kan man då smeta in i håret som får sig en proteinboost. Slutligen finns ju klassikern gurkskivor på ögonen. Underbart lyxigt med ett enkelt medel. Dröm dig bort till bättre tider medan du sluter ögonen och låter gurkans mineraler och fukt få liv i din trötta blick. /Boel



Fullt så skön blir man inte utan ett photoshopfilter. Men det känns ungefär såhär. 
Eventuellt är allt ovanstående självklarheter. Men kanske värt att påminna om i vardagshetsen
då man tenderar glömma det enklaste och kanske det viktigaste, att ta hand om sig själv.

Inga kommentarer: