måndag 25 mars 2013

Marockansk gryta på svenska

I lördags lagade jag en riktigt god marockansk gryta, fast på svenska, eftersom jag hade fläskytterfilé i stället för lamm, nöt eller kyckling. En marockansk gryta ska stå länge i ugnen och sprida härliga dofter i köket. En känsla av hemtrevnad sprider sig då. Jag vet att jag tjatar om detta, men det är så himla lyxigt att tillbringa en lördag med ett sådant väldoftande och välsmakande långkok. Ibland blir det inte lika bra förstås. Men i lördags blev grytan mer eller mindre perfekt i smak och konsistens. Grönsakerna smalt i munnen och det möra köttet hade en rejäl stekyta och simmade i en mustig sås som var ljuvlig att doppa brödet i. Jag hade ett vitt bröd till, som jag bakat själv och tog fram från frysen. Men vilket vitt bröd som helst duger, bara det är osötat.

Ingredienser:
2 gula lökar
2 stora squash
1 liten burk krossade tomater (ca 200 gram)
ca 600 gram fläskytterfilé
2 morötter
4 potatisar i halvor
1 halv burk figaro oliver med piment (undvik Icas, de nya på marknaden, smakar fan, de är inte mogna...)
1 röd paprika
1 bit färsk ingefära

Dela allt i rejäla bitar, inget finhackande. Squashen delades i två hälfter, varje morot blev i två delar osv, köttet delades i 100 gramsbitar. Lägg allt i en "tagine", dvs en rund lerform med konformad topp, köttet i mitten och grönsakerna runt om - eller i en annan ugnsform.

Krydda rejält med
spiskummin
chermoula - marockansk kryddblandning som bl a innehåller just spiskummin, men man kan ändå behöva mer av de "typiska" taginekryddorna, som egentligen är fler än de här, men de här funkar bra för att ge den där typiska nordafrikanska smaken. 
milt paprikapulver
gurkmeja
peppar
salt
1 lagerblad
flingsalt
ev lite piri piri, men en tagine får aldrig vara "het". Bara mustig, vill man ha hetta kan man servera harissa till, en nordafrikansk pepparsås, som framförallt tunisierna är galna i.

Ringla rikligt med en riktigt god olivolja över det hela. Häll över 2 dl vatten. Ställ nu hela alltet i en kall ugn och sätt ugnen på 225 grader. Låt stå i ugnen ca 1,5 timme. Kolla sedan om den är klar. Om inte låt den stå en stund till. Gör man som ovan så smakar rätten såsom en tagine ska smaka. Det lovar jag. Även om man använder figaros oliver, burktomat samt fläskkött.

Tagine, eller tajine som det också skrivs är en av mina paradrätter och jag upphör aldrig att vare sig laga eller prata om den. Den kan göras på tusen sätt och om det har jag snart skrivit tusen gånger.


Läs mer om rätten Tagine, som ibland stavas Tajine, HÄR eller HÄR.


Inga kommentarer: