tisdag 12 februari 2013

Remoulade/tartarsås

Gjorde en remouladesås, lite efter principen man tager vad man haver,
lustigt, tänkte jag, så lik en tartarsås den ändå är. Googlade remloulade och döm
om min förvåning om det inte stod just det på Wikipedia, att den franska remouladen kan göras på massor av olika vis, beroende på "hen" som tillagar den och har stora likheter med tartarsåsen.

Så här gjorde jag:

Finhackade en saltgurka typ liten västeråsgurka. 
Finhackade en näve gul lök. 
Blandade detta med 1 dl majonäs och 1,5 dl crème fraiche. 
Rörde i massor av finhackad dill (ärligt talat färdighackad fryst dill...) 
Kryddade med delikatesspaprika 
1 kryddmått dragon, 
1 liten tsk dijonsenap, 
1 liten tsk *äkta curry

Blev jättegod till spättan. Om den kan du läsa HÄR. /Boel


*med äkta curry menar jag den i plåtburk som jag köper i orientbutik och som luktar som min barndoms curry. Huruvida den är mer äkta än någon annan har jag ingen aning om.

Inga kommentarer: