tisdag 12 februari 2013

Panerad spätta med stekpotatis och remouladesås

Såsen blev riktigt god. Receptet har jag länkat till. Den förtjänade ett eget blogginlägg.
Lättlagat men ändå kändes det lyxigt. För all del inte jättebillig mat pga den färska spättan. Men för bara två personer blir det ju inte överdrivet dyrt i alla fall. Jag panerade den färska spättan. Vände den i ägg och sedan mjöl, sedan i ägg igen och sedan i ströbröd, stekte i en blandning av smör och rapsolja. Eftersom jag tycker det ger finare stekyta.

Serverade fisken med stekt potatis, en marockansk morotssallad, remouladesås och en citronklyfta. Såsreceptet finner du länkat HÄR. Saltade potatis, spätta och morotssallad försiktigt med flingsalt.

Morotssalladen: Riv morötter, krydda med spiskummin, hacka ner lite pepparfrukt, men kärna ur den, häll i citronsaft och olivolja. Roligare än vanlig riven morot tycker jag. 

Uppriktigt sagt tror jag inte jag tidigare ätit färsk spätta. Det var sannerligen något annat det. Den var alldeles mjäll och fin i köttet. Otroligt god. Med kom rommen, men det tyckte jag var lite äckligt, som är mer bekant med rom på burk och fiskpinnar och fiskblock ifrån frysdisk än färskvaror, om sanningen ska fram. Så matlagerska jag är. /Boel

Inga kommentarer: