tisdag 19 februari 2013

Modiga kakor - supergoda crunchiga småkakor

Ca 35 kakor

2, 25 dl grahamsmjöl
2,25 dl vetemjöl
200 g smör
0,5 - 1 dl socker
0, 25 dl sirap
100 gram ljus choklad med mandelkrokant
1 näve sötmandlar
1 tsk bikarbonat


Som vanligt måttade jag inte, utan improviserade, vilket kräver sin orädda kvinna/man, därav rubriken "Modiga kakor". Men måtten ovan, vad gäller mjöl, smör och socker, är från en klassisk mördeg, så det bör inte kunna bli fel. Grovkrossa oskållad mandel i en mortel, det får gärna vara stora bitar mandel. Gör detsamma med chokladen. Jag använde Tarragona med mandelkrokant, men det går säkert lika bra med Dajm, eller varför inte någon helt annan choklad, vit eller mörk.  Blanda alla ingredienser. Rulla degen till en rulle och ställ kallt en stund. Skär i tunna skivor och lägg på ett bakplåtspapper. In i 200 - 225 graders ugn, 6 - 10 minuter eller till kakorna fått fin färg. Låt svalna, vid det här laget har de nog flutit ut något och du får bryta kakorna i bitar om de fastnat i varandra.

Den här gången hade jag tur. Baka bör man ju egentligen inte göra utan exakta mått. Kakorna blev verkligen jättegoda. Lite som drömmar i konsistensen men mörkare pga gramhamsmjölet. Svåra att sluta äta även för en sådan som undertecknad, som egentligen inte är ett kakmonster. Eftersom jag redan ätit upp en ansenlig mängd kakor utan att räkna dem, är summan kakor ovan en ren gissning. /Boel


Jag är inte så bra på att baka kakor, de blir inte så vackra vanligtvis, mina bakverk.  Men de här småkakorna blev ändå rätt trevliga att titta på. De ser rustika och hembakta ut helt enkelt. Jag har nu en snabbt krympande mängd kakor i min rödprickiga kakburk.

Inga kommentarer: