tisdag 12 februari 2013

Köttgryta i olivigish tomatsås (eller vad ska man göra med en broskränga?)

valfritt fläskkött i lagoma bitar (jag använder sk broskrängor, men det går alldeles utmärkt med annat fläskkött, typ picnicbog eller varför inte revbensspjäll?)

Dessutom:

1 burk krossad tomat
1 hackad gul lök
oliver (jag använder svarta som jag köper i orientbutik)
olivolja
paprikapulver (gärna rökt sådan, men det är inget måste)
flingsalt
spiskummin
svartpeppar eller vitpeppar
ev torkad krossad vitlök
piri piri efter tycke (men kärna ur dem)
1 lagerblad
en skvätt soya
späd med vatten eller vin.

Låt puttra tills köttet är lagom mört. Det här är ju typ en internationell maträtt som man hittar en motsvarighet nästan överallt, inte minst runt medelhavet. /Boel


Min favoritgryta som jag ofta lagar när jag vet att jag ska äta själv, eftersom jag faktiskt använder broskrängor till den här rätten. Många människor tycker inte om broskrängor, men jag älskar dem. Sedan jag var ung och köpte dem på Möllan i Malmö. Jag äter den som den är, utan tillbehör som potatis eller ris. Det blir som en mycket mustig köttsoppa fastän den är mer av grytkonsistens.

Inga kommentarer: