lördag 19 januari 2013

Tagine kefta - marockansk gryta med köttbullar

Tagine är själva lergrytan och kefta är köttbullarna, eller biffarna. Ja, man tager vad man haver men denna tagine måste innehålla:

lök
tomater eller krossade tomater på burk
köttfärsbiffar (lammfärs används oftast i Nordafrika men jag hade faktiskt älgfärs denna gång!)
salt
peppar
spiskummin
paprikapulver
olivolja att ringla över
buljong... cirka 5 dl, att hälla över, kanske använder man inte allt. Men det ska vara rikligt med sås.

Till detta har man färskt vitt bröd, att doppa i såsen och fiska upp maten med. I Nordafrika äter man traditionellt med händerna, med högerhanden!!! Tummen, pek- och långfingret är bestick. Vänsterhanden gör man annat med. Formfranska går bra om man inte har något annat. Men det måste vara ett vitt osötat bröd. Helst ska hela maträtten serveras i en stor skål som alla äter ur. Men jag brukar inte få med folk på det... utan de envisas med att vilja ha egna tallrikar och bestick.

Denna gång hade jag dessutom i:
oliver
morötter
blomkål
potatis

In i ugnen tills allt är klart, jag lät den stå i nästan 2 timmar. Man måste inte ha en tagine till detta, en annan lergryta går bra, eller en ugnsform med lock, eller så täcker man formen med folie, tills en stund innan servering. Det blir så himla gott och luktar så himla trevligt i köket. Mot slutet knäcker man ner några ägg - on the top. Mmmmmmmmm. Mums./ Boel


Underdelen av min vackra tagine som jag fraktat ända från Göteborg. Överdelen är konformad med mönster. Den är gjord i glaserad lera och stor. Jag letade länge länge efter en traditionell tagine och hittade till slut en i Göteborg,  för några somrar sedan

Inga kommentarer: