söndag 2 december 2012

Tacopaj à la Valdemarsvik

 Det här blev ett lyckat "man-tager-vad-man-haver-hopkok",  som det kan bli när man bor på landet och inte orkar köra till affären.  Har gjort rätten två gånger,  först för att jag skulle ha en gäst och behövde något att bara värma. Och den jag gjorde igår ska jag ha som söndagmiddag idag, samt som massäck.  Man kan äta pajen både varm och kall.


Ingredienser
en färdiglagad kyckling eller filéer
ost att riva
Smördegsplattor
Tomatsalsa

Salsan
tomater på burk (krossade eller hela)
gul lök
torkad krossad vitlök (eller annan vitlök, färsk eller pulver)
spiskummin
sambal oelek
peppar
flingsalt (eller vanligt salt)
hickorysalt (kan uteslutas)
oregano
spiskummin
paprikapulver

En jättegod paj inspirerad av detta  RECEPT (klicka på texten). Men jag hade inte just de ingredienserna hemma. Istället gjorde jag såsom nedan.

Bräserade en kyckling i en gjutjärnsgryta (det tar ca en timme) med endast salt och peppar och krossad vitlök (smör och lite vatten förstås till bräseringen). Man kan förstås använda en färdiggrillad, kokt eller på annat vis, tillagad hel kyckling, eller filéer.

Samtidigt kokade jag en salsa bestående av 1,5 burk krossade tomater och en stor hackad lök och en skvätt olivolja. Kryddade med sambal oelek, paprikapulver, peppar, torkad krossad vitlök, oregano och rejält, då menar jag rejält med spiskummin, ett par matskedar minst, det är det som ger tacosmaken. Flingsalt, samt hickory flingsalt som ger en liten rökton. Lät detta puttra ihop till en tjock sås. Blandade därefter i den färdiga kycklingen i lagoma  bitar.

Tinade några plattor smördeg och la underst i en form. Ovan på det ett tjockt lager kyckling- och tomatsalsa. Ovanpå det, rikligt med riven ost, fast jag skivade faktiskt med osthyvel. Det gick likaså bra, goudaost, som jag alltid har hemma. Täckte anrättningen med smördegsplattor, fuktade dessa med vatten och in i 200 graders ugn i 20-30 minuter.

Rätten är färdig när "locket" är gyllenbrunt.  Pajen kan ätas varm, ljummen eller kall. Vill man vara lat kan man köpa färdig tacokrydda och ha i salsan istället för ovanstående. Men jag tyckte att pajen var väldigt lätt och rolig att laga trots  min egen kryddvariant.  /Boel

Inga kommentarer: