måndag 15 oktober 2012

Jäklar vad god fiskgratäng med lax och hollandaisesås

Kände mig lite deppig och ute öste regnet ner. Så jag beslöt mig för att pigga upp mig med något riktigt mofsigt gott. Hade två laxfiléer som jag tinat och var tvungen att ta hand om.

Ingredienser:
laxfilé
skaldjursblandning i saltlake
purjolök
hollandaisesås
lime eller citron
crème fraiche
peppar
potatis
brysselkål

Gjorde såhär:
La laxfiléerna i en ugnsform. Ovanpå fisken la jag färdigköpt "skaldjursblandning" i saltlake, bestående av musslor, räkor och kräftstjärtar. Strimlade purjolök och strödde över. Lagade till en pulverpåse hollandaisesås enligt anvisningarna, dvs med vatten och mycket äkta smör. Tillsatte lime (går jättebra med citronsaft också) och en klick crème fraiche. Hällde såsen över fisken och skaldjursblandningen, drog med pepparkvarnen på toppen av det hela. Sedan in i ugnen ca 25 min 200 grader. Inget salt behöver tillsättas för skaldjursblandningen ger sältan. Kokt potatis och brysselkål till.  Oj, så gott. Yammie! /Boel


En lättlagad fiskgratäng för regniga dagar. 

Inga kommentarer: