lördag 20 oktober 2012

Laxsallad med habanero- och lime samt knäckemacka

En ganska spännande sallad med varmrökt lax. Troligen kunde man byta laxen till något annat, som tonfisk eller kyckling. Inte heller måste man äta knäckemacka till, men i det här fallet blev det väldigt gott med den rökta fisken och den danska havartin, som jag är präglad på sedan jag var liten och ofta åkte med min tredje tant Birgit till Danmark på lördagarna och handlade i ostaffären. Vi åkte färja från Malmö till Dragör, som så många andra Malmöbor. Eftersom kronan var stark var maten mycket billigare i Danmark.  I ostaffären fick jag smaka på ostar och så fick jag alltid en lång saltlakrits, som de sålde i samma affär.

Detta är jättegott med en stark ost till, som den extralagrade havartin jag lyxat till med och som nu ligger och stinker i mitt kylskåp, men den går väldigt bra till det rökta. Salladen blev fräsch och spännande med en behaglig hetta som infann sig efter en stund. Jag levde på denna sallad en hel dag. Åt den till lunch, mellanmål, middag och kvällsmat. 

Ingredienser:
varmrökt lax
gurka
kvisttomater
hackad grön paprika
granatäpple
gul lök
balsamvinäger
habanero
lime

Till mackan:
knäckebröd
smör
havarti (eller annan stark dansk ost)

Gör så här:
Hacka alla grönsaker. Dränk in den hackade rödlöken i balsamvinäger, låt ligga och dra minst tjugo minuter i vinägern, häll sedan av vinägern. Hacka även chilifrukten, i det här fallet en fjärdedels habanero, men bara skalet. Rosta paprikan i en stekpanna i olivolja, till lite svartbränd här och var, låt svalna. Salta gurkan och krama ut vattnet efter en stund. Pilla ut kärnorna ur ett halvt grantäpple, eller efter smak, den söta sorten, det finns en besk variant av granatäpple också. Blanda allt. Häll limejuice över, samt olivolja, men fisken är så fet så det behövs inte jättemycket olja. Smaka av. Öka mängden habanero vid behov, men var försiktig, hettan kommer först efter en stund. Tillsätt ev mer lime. Peppra om du vill. Inte nödvändigt. Tillsätt rejält med varmrökt lax. /Boel

Inga kommentarer: