onsdag 29 augusti 2012

Thaigryta med mango och röd curry

Fräs kotletter i små bitar, hacka knipplök samt en grön och en röd paprika, och dutta i röd currypasta, efter smak. Häll över en burk kokosmjölk. Salta, häll i soya och kram  i saften ur en halv till en citron. Skala två mangofrukter, dela och släng i grytan.  Servera med kokt eller stekt ris eller kokta eller stekta nudlar eller varför inte ris och nudlar som du stekt tillsammans. 

Det var fruktansvärt svårt att låta bli att äta upp den skalade mangon. Den smakade himmelskt. Jag smög sedan som katten kring het gröt runt köket, för att bromsa mig från att äta upp hela alltet. Var tvungen att provsmaka många gånger. Till slut var jag tvungen att provsmaka med både ris och nudlar som jag förberett för stekning. Först smakade jag med ris och sedan med nudlar. Det var ett under att det fanns mat kvar när min matgäst anlände. Som alla som kan thaimat kan se, så var detta inget thailändskt recept. Men i allra högsta grad inspirerat av./Boel

Åh så gott, så gott, så gott, så gott!

Inga kommentarer: