fredag 17 augusti 2012

Köttgryta med mynta


Här kommer ett förtydligande recept, på grytan som jag låtit inspireras av min och Dianes matlagningsseans, då hennes bästa kongolesiska sida fick möta mitt allra bästa sydfranska jag. Och som jag lagade till filmteamet igår. Dessutom lagar jag den just nu, till  mig och min mamma som är på besök.

Det här blir så gott så gott så gott! Kan låta konstigt med mynta i köttgryta, men det funkar.


Fräs fläskkött i smör och någon olja du tycker om. Hacka i en gul lök, gärna färsk lök, med det är inte nödvändigt och några vitlöksklyftor. Hacka i habanero eller anan pepparfrukt, utan kärnor och försiktigt, så det inte blir för starkt. Hacka också i en tomat. Salta och peppra efter smak. Men den här grytan mår bra av rejäl sälta. Späd med lite vatten. Nu till det som gör den här grytan annorlunda. Krydda med färsk grönmynta (eller torkad som går att köpa). Inte mycket - en halv näve ungefär. I med en rejäl klick crème fraiche eller grekisk youghurt. Låt puttra till köttet är mört. Man kan sedan låta köttet stå och dra på avstängd platta, så blir köttet ännu mörare.

Servera med potatis eller ris.  Mat att bli lycklig av.  /Boel

Inga kommentarer: