torsdag 23 augusti 2012

Inlagd gurka


Dela tvättade västeråsgurkor i 2-3 mm tjocka skivor. Koka en lag med 1 del ättika, 3 delar vatten, 2 delar socker. 1 näve grovt salt. Några msk bruna senapsfrön. Lägg gurkan i rena burkar (jag brukar hetta upp dem i ugnen, för att döda alla bacillusker.) Häll lagen över gurkan. Låt stå ett par dagar, eller helst upp emot en vecka, innan du kastar dig över dem och äter upp alla på en gång. Gott på leverpastejsmörgås, eller att ha som tilltugg till maten hela långa vintern. Och så blir det vackert också. Det blev två burkar denna gång, en stor och en lite mindre. Den lilla tänker jag ge bort till en person som jag vet älskar inlagd gurka. Och därmed göra mig populär och extra omtyckt. /Boel

Ps. Efter ett par dagar stoppade jag även i krondill i båda burkarna. Hade liksom glömt det.

Inga kommentarer: