måndag 2 juli 2012

Spaghetti med lamm- eller älgfärs



Jag gör min köttfärssås som så att jag fräser lök, köttfärs, hackad grön paprika (inte alltför små paprikabitar.) Hela tomater på burk, ger ett intressantare reslutat än krossade tycker jag. Salt, peppar, torkad krossad vitlök, oregano och ev en dutt sambal oelek. Färdig. Gott oavsett vilken färs man använder, men riktigt lyxigt blir det med lammfärs som jag använde senast. Eller älgfärs. Det går också bra. Då blir den helt vanliga köttfärssåsen något extra. Ett par dagar senare var jag hemma hos en kompis, och rotade upp färdiga älgfärsbiffar ur frysen, kokte cappellini (tunn spagghetti) och för att "hotta upp" de ganska "almindelige"älgfärsbiffarna så fräste jag dem tillsammans med en drös cocktailtomater och hackad vitlök i en blandning av olivolja och smör. Salt, peppar, ytterligare lite krossad torkad vitlök och torkad timjan. Smakade italienskt. Ja, eller...något sådant. /Boel



Inga kommentarer: