onsdag 25 juli 2012

Ris som i mellanöstern, kolgrillad kefta och tomatsalsa med rostad paprika

Mat till ett filmteam
                
Just nu pågår i Norrköping en kortfilmsinspelning. För att hålla nere budgeten åtog jag mig att laga mat två av inspelningsdagarna. Arabisk mat är alltid bra, för man kommer långt med en begränsad kassa. 


På lunchmenyn idag stod ris som i Mellanöstern, kolgrillad kefta, ruccola och rostade pumpafrön. Till det en tomatsalsa av Guds nåde.

Riset: koka riset (basmatiris) i buljong och ha också i en dutt tomatpuré och en skvätt olivolja. Buljongen står för sältan, så man behöver inget salt.

Tomatsalsan:  fräs lök i olivolja, jag använde färsk knipplök, och häll i hela tomater på burk. I det här fallet många burkar, men är man en normal liten familj, räcker ju en burk. Pressa i vitlöksklyftor, ha i en skvätt kinesisk soya, hade också i en halv hackad habanerofrukt, utan kärnorna. Jag var försiktig och smakade av så att det inte blev för starkt. Krydda med färska örter, såsom oregano och timjan. Vitpeppar och så massor av spiskummin. Rosta paprikor i ugnen. När skalet är svart låter du dem svalna och tar sedan bort skalet. Hacka och häll ner i den puttrande salsan. Smaka av. Salta ev något. Pudra i lite kanel och kardemumma, men berätta inte det för någon. Det finns massor av människor som tycker det låter konstigt med kanel och kardemumma i mat. Men det är jättegott, det får naturligtvis inte dominera i smaken, man ska knappt ana det.

Keftan: blanda köttfärs med spiskummin, salt, svartpeppar, paprikapulver, hackad färsk lök och pressad vitlök. Forma små köttfärsbiffar och lägg på grillen. De ska vara genomstekta.

Lägg det färdiga riset underst, häll över tomatsalsa, lägg ovanpå det ruccolablad, strö över rostade pumpafrön (som rostats i 225 graders ugn med lite olivolja och salt - se opp, det går snabbt)

Jag hade också i ananasbitar för att få en söt smakbrytning.  Rätten är på det hela taget mustig och mättande. Hoppas jag. Måste verkligen fråga igen om alla blev mätta. Det går utmärkt att utesluta keftan och blir då en fullvärdig vegetarisk måltid. På menyn i morgon står en liknande rätt. Återigen för att det är lätt att laga till många, plus att jag måste köra rätt så långt och den här sortens mat behöver inte vara het, utan kan avnjutas lite avsvalnad, om än inte kall.

Imorgon blir det bulgur med grillad kycklingfilé och rostade tomater. Till det sweet chilisås samt vattenmelon med lite grönmynta. /Boel

Ris, tomatsalsa, ananasbitar, ruccola, rostade pumpafrön.










Möjligen borde jag ha gjort mer kefta.  De krympte rejält när jag grillade dem.


Alumiumformar är guld när man ska göra catering i begränsad omfattning. Idag var de tio personer som skulle äta.



Inga kommentarer: