torsdag 26 juli 2012

Bulgur med kyckling - mat till ett filmteam

Det blir vackert, gott och nyttigt. Bulgur med kyckling och rostad tomat, det känns som man äter något som mänskligheten ätit väldigt länge. Så länge möjligheten att laga, blanda och mofsa ihop saker i kärl funnits.

Koka bulgur enligt anvisning, men istället för vatten använd buljong och glöm inte en skvätt god olivolja. Krydda efter preferans, själv gillar jag curry och jag använde inte buljong utan egen kycklingfond som jag fryst in och sedan tinat. Stek eller grilla kycklingfiléer samt tomater på grill eller i ugn. Jag gjorde både och. Dela kycklingen i lagoma bitar. Stek hackad lök i en god olivolja långsamt. Låt svalna och dränk in i balsamicovinäger. Alltså löken. Låt detta dra en stund. Lägg sedan allt i en form, inklusive den nu delade kycklingen. Bulgur underst, blanda med kycklingbitar och tomat och  dekorera med den nu delikata löken. Strö mer salt över, gärna ett lite lyxigt flingigt havssalt. Den här maten är billig och otroligt god. Jag serverade melonskivor med klippt grönmynta till, istället för sallad. /Boel

Melon med grönmynta. Det är något så märkligt ursprungligt med konceptet, går inte att förklara.


Inga kommentarer: