torsdag 19 juli 2012

Bröd - med fläkt av stora världen

Ett enkelt fluffigt bröd, någonstans mellan det där goda turkiska, vad det nu heter, och en fralla. Det turkiska går numera går att köpa i var och en orientbutik här, men jag  blev förälskad redan på 1980 talet i Berlin, där det såldes i turkiska bagerier. Sedan provade jag mig fram, eftersom det inte fanns i Sverige, men inte vet jag om det är såhär det bakas egentligen.  Hemligheten ligger eventuellt i att det är kalljäst. 



Gör så här. Smula ner 50 gram jäst i en bunke. Strö lite socker och salt över. När jästen smält och blivit lite bubblig, häll på 8 dl vatten. Rör ihop med vetemjöl och om man vill något annat, jag hade ca 1/4 del  rågmjöl, men man kan säkert ha i dinkel eller t o m mannagryn. I med en skvätt god olivolja. Degen ska vara ganska lös och behöver inte knådas, bara röras ihop. Låt jäsa till dubbel storlek. Går snabbare på sommaren än på vintern.

På vintern kan man med fördel låta degen stå svalt över natten och sedan baka ut till knaprigt frukostbröd med det fluffiga innehållet.

Täck en långpanna med bakplåtspapper, häll i degen och sprid den i långpannan. Är du lat, som jag, så kan du redan nu pensla med ett uppvispat ägg, och strö sesamfrön över. Då är jobbet gjort.  Låt jäsa till dubbel storlek. Det tar ca 30 min. In i 225 graders ugn och grädda ca en halvtimme. Häll i ugnen en halv dl vatten när du sätter in plåten och öppna dessutom då och då ugnsluckan. Så blir ytan knaprigare och det blir rentav lite ångbakat. Brödet ska inte vara bränt men brunt på ytan.  Låt svalna under bakduk. Dela sedan i stora dekorativa trekanter och fyrkanter.

Det går på ett kick att baka ett sådant här bröd vad gäller arbetsinsats, eftersom man slipper knåda det. När det efter någon dag blivit torrt och trist är det supergott att rosta.

Jag ska nästa vecka köra catering för en liten filminspelning som jag själv projektleder och jag gjorde som jag brukar, la pannan i djupa väck och sa; "budgeten tillåter nog bara att jag kör catering". Fast det är faktiskt sant. Just i den här lågbudgetfilmen har allt krut lagts på bra skådespelare.

Och med bra och billiga råvaror håller man ner kostnaden och vet vad man äter. Det här brödet fryser jag nu in och hoppas att filmteamet blir nöjt och belåtet./Boel

Inga kommentarer: