måndag 25 juni 2012

Falska Röken

Nej, det är inte ett foto ur filmen Tillbaka till framtiden utan en liten rök gjord helt i folie.


 Såg på en jaktfilm, att det var busenkelt att göra en egen improviserad rök för att snabbröka nyskjutet vilt i skogen. Nu hade jag inget vilt, så jag gav mig helt enkelt på att röka lax och musslor den första gången, och lax och räkor den andra och trejde gången. Såhär går det till: Lägg några kvistar enris i botten av en aluminiumform, slå in vad du nu ska röka i aluminiumfolie och lägg ovanpå. Salta först på båda sidor av fisken eller köttbiten, eller vad du nu ska röka. Jag använder med förkärlek flingsalt. Viktigt är att se till att det är hål i folien så att röken kan sippra in. Slå in allt i folie. Ställ in i en brasa, när det börjar ryka ställ vid sidan och låt stå tills du tror det är klart, ca en halvtimme lät jag laxen stå. Både musslor och räkor blev jättegoda, med mild fin röksmak. Jag fuskade och använde vanliga konserverade musslor i vatten, som jag efteråt ringlade olivolja över. De blev de banne mig bra mycket godare än de där färdigrökta i olja, som man kan köpa på burk. Räkorna var färdigskalade i fryspåse, men det kunde man inte tro. Såhär borde man kunna röka allt möjligt.

Blir underbart gott. 






Inga kommentarer: