söndag 30 oktober 2011

HET äppelchutney


Nu är ju detta med het, högst individuellt, men det får man nog säga att chutneyn blev het, precis som jag ville. Jag tänker använda den till vildsvinsfilén som jag ska laga på tisdag.

Så att: jag pallade fem stora syrliga vinteräpplen invid en ödetomt. Sedan skar jag äpplena i bitar, under tiden lät jag 1 gul lök långsamt fräsa i lite rapsolja tills den var genomskinlig. I med äpplena, två finhackade chilifrukter (habanero), I med 0,5 dl utspädd ättika, 0,5 dl vatten (något mindre vatten egentligen), en bit kanelstång, några nypor ingefära, 1 msk currypulver, den riktiga, i plåtburk från orientbutik, 1,5 dl socker. Och så fick det hela puttra tills allt var mjukt. Det tog kanske en halvtimme. I med denna föda, för indiska gudar, i steriliserade burkar (som fått stå en stund i 100 grader i ugnen) och på med lock. Jag provsmakade förstås, för jag har aldrig lagat detta förut och kombinerade flera recept. Jag blev rent till mig och började prata för mig själv. Woooow, mmmm, ooooh, fy så gott!!! Äpplena var väldigt syrliga måste nämnas. Så det ska man nog sträva efter./Boel

Inga kommentarer: