fredag 9 september 2011

Kongolesisk kyckling med Pistou


Det började som så att min väninna D såg att jag hade grönmynta i trädgården. Vi bestämde då att vår nästa middag skulle bli ett av hennes paradnummer från hemlandet. Hon hade redan bjudit mig och smeden på en fiskrätt som smakade himmelskt. Mitt bidrag till rätten nedan var pistoun, den var redan färdig, sedan dagen innan. Och kombinationen blev en fullständig överraskning för oss båda! Det här var årets surprise. Det var så osannolikt gott. Något av det godaste jag ätit. Och så enkelt och relativt billigt trots allt.

KYCKLINGGRYTA
1 kyckling tinad eller färsk, delad i sex delar.
1 gul lök
1 halv habanerofrukt (den lite fyrkantiga pepparfrukten, finns i orientbutiker)
1 näve grönmynta (färsk)
Några cocktailtomater
Smör att steka i
Några matskedar crème fraiche
Salt och peppar

Fräs den delade kycklingen i smör, lägg i hackad gul lök, hackade tomater, hackad grönmynta (inte mycket typ högst två matskedar), salta och peppra försiktigt, stormkoka i gryta med lock. Häll på ca 1 dl vatten, om det inte finns vätska nog. Dutta i lite crème fraiche.

PISTOU
1 kruka färsk basilika
1 påse riven pecorino eller parmesan eller den typen av ost
3-4 vitlöksklyftor
1,5 dl rapsolja eller efter tycke.
Mixa ovanstående med en stavmixer till en slät sås.
Dutta i en nypa med flingsalt om du har.

Servera kycklingrytan med kokt potatis (egentligen sötpotatis, men det här gick lika bra)
och ringla pistoun över hela anrättningen.

Det blev så jävla gott. Vi var helt förstummade, därefter blev vi helt lyriska och pratade i munnen på varandra. D var dessutom imponerad över att jag kunde dela en kyckling i sex eleganta delar, det trodde hon inte om oss svenskar. Jag kommer faktiskt inte ens ihåg vem som lärt mig. Tror hemifrån./Boel

Inga kommentarer: