fredag 9 september 2011

Godaste grillmiddagen någonsin


I år har jag ätit två måltider som utklassar det mesta. Det här är den ena. Vi blev alldeles tysta. Jag kommer aldrig att glömma det. Däremot har jag glömt exakt vad jag gjorde med köttet. Men jag tror marinaden bestod av krossad vitlök, sesamolja, salt, peppar, soya och lite lite sweet chillisås, samt torkad timjan. Potatisen var kokt i massor av dill såsom min vän tycker om och som jag då nyligen lärt mig. Till det hade vi färdigköpt Aioli, nämligen Alains Aioli, som är väldigt god. Trädde kött och några små tomater på ett spätt. Salladen är den salladen jag gjort hela sommaren. Baserat på att den som jag älskar äter detta sommartid. För mig var det nytt och jag gör på mitt vis, tror jag, nämligen hackar den östgötska färsksaltade gurkan (en specialitet från trakten som går att köpa i alla livsmedelsaffärer här), och delar tomaterna, strör över timjan och ringlar över lite olivolja. Ja, måltiden i sin helhet blev i klassen: ögonen tåras. Men ack så enkelt samtidigt. Det var den godaste grillmiddag jag någonsin ätit./Boel





©boel2011

Inga kommentarer: