fredag 3 september 2010

Broccolisoppa


I somras åkte familjen på fotbollsläger i Halmstad.
Jag blev ensam kvar hemma och jag som hatar att laga mat till mig själv!
Skulle jag leva på mackor och kaffe i fem dagar? Nej, jag bestämde mig för att
äta allt sådannt som tonårs sonen skulle fnysa åt, om han var hemma.

300g djupfryst broccoli
1 gul lök
1 liten purjolök
30 g rotselleri
1 1/2 liter buljong (jag hade ingen grönskaksbuljong så jag tog köttbuljong, gick bra det med)
1 msk matolja
Vitpeppar och salt.

halvtina broccolin, grovstrimla purjolöken.
Skala och hacka löken och skär sellerin i små tärningar.
Fräs allt i oljan under omrörning.
Skär broccolin i mindre bitar och blanda ner den bland löken.
Häll över buljongen (en buljongtärning per fem dl vatten).
Koka i ca 10 minuter.
Sila soppan och kör grönsakerna till mos med en mixerstav.
Häll tillbaka den gröna "sörjan" i buljongen.
Koka upp igen och smaka av med salt och peppar, fast var lite försiktig med saltet!

Minna

1 kommentar:

Anonym sa...

och jag lvede ju självklart inte på broccolisoppa i femdagar...