söndag 21 februari 2010

Misslyckade köttbullar - men ack så gott.


Det hela blev lite av ett misslyckande, men gott ändå, det kanske syns? När jag var liten älskade jag att mosa ihop hela alltet, och nu blev det så per automatik, jag hade inget ägg till den frysta och upptinade färsen, därför gick köttbullarna sönder. Och den mjöliga potatisen var sådan i sig själv. Inte heller är det gräddsås, utan den bruna såsen är gjord på mjölk. Receptet är som alla vet; köttfärs, hackad lök, fast jag river löken och fräser den i smör. Låt ströbröd svälla i mjölk, tillsätt 1 ägg, eller uteslut ägget så blir det så här geggigt. Blanda färsen, löken och ströbrödsgegget. Stek köttbullarna. Såsen; strö 2 msk mjöl över bullarna, när de är stekta, häll på kinesisk soya, mjölk, smula ev i lite grönsaksbuljongstärning, salta och peppra efter smak (jag hade mitt grova chillisalt), låt puttra en liten stund, servera med potatis och rårörda lingon. Jisses, det är mat för snöiga kalla dagar mer än heta sommardagar förstås. Ofta fuskar jag ner lite av Knorrs någon sorts krydda, i det här fallet en färdigblandad örtkrydda. Anledningen är att Knorrs kryddblandningar innehåller glutamat, dvs smakförstärkare. Det lär inte vara nyttigt, men det funkar./Boel

Inga kommentarer: