söndag 21 februari 2010

Enkel linssoppa med små bruna linser

Linssoppa kan man improvisera fram lite hur som helst. Idag blev den lyckad för att den fick en intressant smakbrytning, med en pressad limefrukt/juice i, samt p g a - tror jag - mitt snart berömda chilli/rosmarinsalt. Buljongen var en hemmagjord köttbuljong gjord på lamm. Linssoppa är så enkelt att göra att inte ens recept behövs. Men jag skriver det i alla fall, för annars kommer jag att glömma bort det där med limejuice och chillipeppar. Om man vill ha en matigare variant, kan man tillsätta potatis. Buljongen kan lika väl vara vegetarisk. Tärning för den som inte har hemmagjord, förstås. Om någon undrar varför mina maträtter ofta liknar varandra i färg och med morotsslantar i nästan allt, så är det för att jag nästan alltid har morötter hemma, som jag också tar med till min häst. Ofta lagar jag flera rätter med delvis samma ingredienser. Som en chilli con carne samtidigt som jag gör en köttfärssås, eller som nu; linssoppa med buljongen från lammkoket häromdagen. Det är ett roligt sätt att laga mat, samtidigt som det är ekonomiskt. De allra flesta hopkok jag gör, som ska likna grytor och soppor, innehåller dessutom krossade tomater. Vi är ett land långt i norr, fattigt på dessa solens frukter. De man hittar i grönsaksdisken är sällan så söta och smakrika som på sydligare breddgrader, därför kan man lika gärna använda burktomat./Boel




Ingredienser:
Små bruna linser
Morötter
Röd lök
1 burk krossade tomater
Buljong
Limejuice
grovt havssalt (gärna smaksatt)
Peppar
Pepparblandning (bl a med röd peppar i eftersom I love it)
Oregano
Spiskummin
En näve krossad bulgur

Fräs löken, slanta i morötter, häll i tomaterna, skölj linserna och tillsätt dem, Häll på rejält med buljong. Krydda. Låt puttra tills linserna är mjuka. Servera med ett gott bröd./Boel



Hembakat formbröd och nu har jag fyllt min matlagningskvot för idag. Man kan se på brödet att det borde ha fått jäsa lite till innan det åkte in i ugnen, eftersom det spruckit i sidan. Jag tappade tålamodet. Men brödet kommer vara gott ändå, det tror jag nog.


foto©boel

1 kommentar:

KarinW sa...

Jag måste ta mig i kragen och laga mer med linser, blir liksom inte att jag köper hem det. Bönor i alla former har jag också ett lager av men nu ska det bli ändring!Vad duktig du är på matbröd, önskar att jag vore det också.
Tack för tips/Karin