torsdag 18 december 2008

Fiannas musligodis

Återigen min student Fiannas recept. Hon skriver att hon höftar måtten. Så man måste prova sig fram. Det var hursomhelt jättegott!!! Och troligen inte alldeles onyttigt. Perfekt klipprumstilltugg, när man i många timmar koncentrerar sig och behöver höja blodsockerhalten och humöret.

"1,5 dl havregryn (jag tog hälften havregryn och hälften dinkelflingor)
3 dl nötter och frö (jag hade i solrosfrö, sesamfrö, hampafrö, pumpakärnor, valnötter och kokos)
2 msk linfrö
1 dl russin och abrikos (eller vilken torkad frukt man vill)
100 gr smör (jag hade iofs hälften smör och hälften extra virgin kokosolja men tror det blir lika bra med bara smör)
0.5 dl honung
2 msk rårörsocker (jag hade i lite dadelsirap istället)

Låt smör, honung och socker puttra en bra stund i en kastrull. Rosta under tiden havregryn och nötter och frön i en stekpanna. Linfrö och russin ska in när man rostat klart. Blanda ihop allt och lägg blandningen på ett bakplåtspapper i en form, den behöver inte vara stor, det beror på hur tjockt man vill ha godiset. Lägg bakplåtspapper på och tryck ut tills man har en kompakt massa. Låt svalna. Bäst går det att skära efter en stund, när det har svalnat lite men inte har stelnat färdigt", skrev Fianna./Boel

Inga kommentarer: