lördag 16 augusti 2008

Vild kulturväxt

Jag var ute och gick och såg att det växte ofantligt mycket gråbo i dikesrenen. Tänk om det kunde finnas malört också, tänkte jag då. Och där stod den, en stor vacker planta, jag tog bara två kvistar, den ene gav jag bort, den andre ska åka i julespriten. Hemmagjord besk är icke att förakta.


Man stoppar en kvist av malörten i brännvin. Redan efter ett dygn framträder örtens bittra men vällustiga smak. Malört innehåller tujon, ett nervgift och används i bl a absinth som lär ha gjort van Gogh så galen att han skar av sig örat, efter att ha skjutit sin älskare, så det bör drickas med försiktighet. Men ett snapsglas med malörtsbrännvin lär vara rena magmedicinen, sa man förr i tiden i alla fall. När jag var liten i Skåne sades det att en besk förtog julbordet skadliga verkningar, men det är väl högst tveksamt.

Inga kommentarer: