tisdag 19 augusti 2008

Inlagd (salt)gurka med örter

Detta recept är inte krångligt alls. Det ser bara så ut. När man väl bestämt sig så kastar man sig ut i en ny och spännande värld, där resultatet låter vänta på sig minst i några veckor. Precis som i en spännande teveserie med vågade cliffhangers - om man är hyfsat lättroad, vill säga.

4 västeråsgurkor (drygt 0,5 kg)
vatten
salt
vinäger
socker
gräslök
1 rosmarinskvist
timjan
oregano
grekisk oregano
1 salviablad
ett par vitlöksklyftor
2 torkade små piri piri
storbladig persilja
1 ringblomma

Tvätta nogsamt gurkorna i vatten. Lägg i en väl rengjord behållare (jag sköljde ur med lite ättikssprit och sen hett vatten). Täck gurkorna med 1,5 dl salt och kallt vatten Låt stå i 1-2 dygn i rumstemperatur, vänd upp och ner på burken lite då och då.

Koka upp en lag bestående av 1,5 dl äppelcidervinäger, 6 dl vatten (dvs 1 del vinäger + 4 delar vatten), 2,5 msk salt 2,5 msk socker. Låt svalna.

Skölj gurkorna i vatten, torka dem och varva med övriga ingredienser i en behållare och täck med den avsvalnade lagen. Jag använde samma gamla plastbunke. Det hade ju blivit tjusigare i en glasburk, men det hade jag ingen. Sätt på lock och förvara svalt./Boel


Vad skulle jag göra med mina västeråsgurkor? Saltgurka, ättiksgurka, smörgåsgurka eller cornichons? Jag har googlat efter engelska, franska och svenska gurkinläggningar. Alla recept är helt olika, ibland innehåller de socker och ättika, ibland inte, ibland ska det vara salt eller vinäger, ibland vin och ibland alltihop. Förvirringen har varit total. Till slut var jag tvungen att kasta mig ut i det okända och improvisera. Det luktar i alla fall gott. Så många örter som jag använt måste man verkligen inte ha i. Det är ju bara att använda sina favoriter. Allt detta för fyra ynka gurkor. Blir det inte lyckat vet jag i alla fall hur jag inte ska göra. Min inspiration var snarare cornichons än svensk smörgåsgurka. Fortsättning följer.

Inga kommentarer: