söndag 17 augusti 2008

Hembakta frallor

Det här är
fuskfrallor.
Dvs Kungsörnens
färdiga mjölmix
för Franskbröd.
Penslade de jästa
bullarna med ett
uppvispat ägg och
strödde vallmofrö


över och bakade i ugnen. De smakade nästan som köpefrallor, som jag älskar och som det är brist på i lilla byn där jag bor. Finns inte att få tag i, framför allt inte på en söndag. Starkt kaffe eller ett gott te till, en god ost på och lyckan är nära. Ett tips är att slänga in 1 dl vatten på ugnsbotten samtidigt som bullarna bakas. För frasigare skorpa./Boel




Jag har jagat frallor från Stockholm till Casablanca och en gång blivit rejält ovän med en dam som sålde tinade frallor som färska i sin butik. Att servera en god fralla kräver kärlek. På Hovedbanegården i Köpenhamn finns kanske Skandinaviens godaste fralla, med en lite starkare ost av Havartityp. Dit ilar jag så fort jag är i Köpenhamn. På Gotland, i Klintehamn, i Hasselakollektivets café hittade jag likaledes underbara frallor. I korsningen Beridaregatan-Köpenhamnsvägen i Malmö ligger ett bageri med goda frallebullar. Men ja, de finns lite överallt, utom här var jag bor. Då får man göra själv. Känner att jag har så mycket mer att berätta om frallor. Men ska inte trötta ut er läsare.

Inga kommentarer: