söndag 6 juli 2008

Bigos med högrev (& prinskorv)

1 burk surkål (ca 850 gram, inlagt i vitt vin)
850 gram högrev
1 liten lök
Kalvfond
Grönsaksbuljong
Salt
Peppar
1 pkt bacon

Dela högrevet i typ "kalopsbitar", fräs i olja med löken. Lägg köttet i en kastrull, blanda med surkål, buljongtärning, kalvfond och i med minst en halv liter vatten. Buljongen ska precis täcka hela anrättningen. Salta och peppra. Låt puttra i 1 till 1,5 timme, tills köttet är mört. Mot slutet knaperstek baconet i små bitar och låt puttra med. Rökt kryddig korv blir förstås ännu bättre, men det hade jag ingen hemma. Detta är rena nyttobomben och räcker åt många. Servera med kokt potatis. För sådana som tycker om att mosa potatisen i såsen, så är detta en sådan sky.

Bigos har mycket gamla anor.
Läs mer här.

Tydligen kan kål och surkål (samt vitlök, broccoli mm) förhindra bröstcancer.
Källa.

Att googla "Bigos" var hur intressant som helst. Tydligen kan jag fortsätta koka min Bigos i dagarna tre och stoppa i mer kött eller korv eller vad jag vill. Medan jag surfade runt i cyberrymden, snubblade jag över en skojig Receptsida.
Nu ska jag åka och köpa prinskorv och uppgradera min Bigos. /Boel

Inga kommentarer: