torsdag 19 juni 2008

Midsommarnubbe med örter


Nej, det är inte hembränt, utan helt vanlig köpevodka. Faktum är att märket hette "Vanlig Vodka", och damen i kassan intygade att den smakar precis lika bra som sin dyrare kusin "Absolut Vodka, som trots sitt hel(f)yllesvenska rykte, inte är ett dugg svensk, utan nu ägs av franska Pernod.


I sista stund fick jag fixat med nubben till morgondagen. Efter att ha letat med lupp i rabatten efter min romerska Malört, som inte klarat vintern, eller om det var förra vintern, och frågat grannen, som också han letade i sin örtagård efter malört som tydligen tynat bort, så köpte jag en malörtsplanta hos Blå Kusten för reapris minsann! Endast aderton riksdaler. I brännvinet samsas nu: Malört, lite Oregano, Citronmeliss, en kvist Grönmynta och Citrontimjan. Mycket spännande!/Boel

2 kommentarer:

Gullvi Fredriksson-Sten sa...

MM ska bli spännande att höra hur smakupplevelsen blev på din brygd

Gullvi

Boel sa...

Det blev jättegott Gullvi, faktum är att malörten gav trevligaste lilla beska man kan tänka sig. Nästa gång kör jag nog tuffare kryddning, som malört och timjan och oregano. Har fått för mig det kan funka skitbra./Boel