söndag 29 juni 2008

(kyckling) gryta på elden - pot au feu!

Ärligt talat kan man slänga i allt möjligt i detta underbara långkok och det behöver inte vara sådana örter som jag använde. Jag blev inspirerad av ett senegalesiskt recept, som jag plötsligt mindes. Själva poängen me "Pot au feu", är ju att den nära nog sköter sig själv och bara blir godare ju längre tid det tar.

Ingredienser:
Hel kyckling (helst med inkråm)
Grönsaks eller hönsbuljong
Morötter
Lök
Vitlök
Smör och olivolja

Färska örter & kryddor:
Färsk rosmarin
Timjan
Thaibasilika
Persilja
Salvia
Svartpeppar
Vitpeppar
Kardemumma
pyttepyttelite kanel
Salt

Jag brydde mig inte om att hacka och dela utan allt åkte ner helt i kastrullen, hela kycklingen och hela grönsaker, även hela vitlöksklyftor. Inkråmet åkte också i. Fräste allt i olivolja och smör så att kycklingen fick färg och sen i med buljongen som ska täcka kycklingen. Örterna revs ner lite vårdslöst i grytan efter att jag kryddat. Och rejält med persilja i till sist.

Det ligger nära till hands att servera denna rätt med ris. Och det kan man verkligen göra, buljongen blir som jag minns det väldigt god. Men idag tänker jag koka potatis till och göra sås av buljongen med crème fraiche. Och imorron kan det bli kycklingsoppa till lunch.


Nu sprider sig härliga dofter i köket!/Boel

Uppdatering: det blev så gott. Kycklingen blev klar snabbare än jag trodde, det tog ca en timme, eller kanske lite mer. Det är en bra idé att sen bena ur den.

En senegalesisk variant på franska nationalrätten "Pot au feu", som betyder gryta på elden. Det finns naturligtvis lika många varianter som det finns kockar.

Inga kommentarer: