onsdag 18 juni 2008

Äkta Surdeg och förberedelser för midsommarafton

Hur ska detta gå? Jag har satt min livs första surdeg! Den är nu inne på tredje dygnet. Nu luktar den som filmjölk och smör. Självaste baket ska ske ikväll.

Dygn 1

2,5 dl rågsikt
2. 5 dl vatten
2 msk socker

Dygn 2

Morgon:
1 dl rågsikt
1 dl vatten
Kväll:
1 dl rågsikt



Dygn 3
1,5 dl rågsikt
1 dl vatten

Vattnet
i receptet ska vara fingervarmt. Förvara övertäckt i rumstemperatur. Jag ställde bunken ovanpå kylen. Men just nu står den i solen på köksbordet.

Dygn 4
Blanda i rågsikt och bearbeta degen tills den är fast och smidig. Låt jäsa i 2-3 timmar på en plåt. Så långt har jag kommit nu.

Grädda i het ugn (jag körde 230 i varmluftsugn) i tio minuter, sänk värmen (sänkte till 120 och sen 90. Där fick det stå i ytterligare en dryg halvtimme. Det tar längre tid i vanlig ugn. Nu ska det enligt alla källor vila upp till ett dygn. Det blir frukostbröd imorron.

Måtten är höftade. Jag har surfat runt på nätet och läst olika recept på surdeg och gjort något liknande.

Imorgon är det midsommarafton och ena gästen är tokig i finskt bröd. Helst lite torrt. Därav det fina baket. Jag har också lagt in sill. Receptet finns HÄR Men jag använde färsk gul lök i stället för röd.

Idag är en stor dag
för idag börjar min prenumeration på Skördekassen från Mogata /Boel




Det var rent magiskt att se degen jäsa. Bara sådär. Eller ja, fyra dygns väntan men inte så mycket jobb. Degbunken var hemsk att diska enligt uppgift från Herr Z. Degen liksom klistrade fast i bunken.

Inga kommentarer: