lördag 28 juni 2008

Gravad Lax

Gravad Lax

Ca 1½ kilo filead Lax
1 dl Salt
1½ dl Socker
2 msk gula sSenapskorn
1 knippe Dill

Blanda salt, socker o senapsfrön

Gör iordning två plastpåsar som är stoppade i varandra så du får 2 lager av plastpåsar, sedan strör du blandningen på innersidan av laxfileerna ( är det en file dela den på mitten)
Lägg på knippen med Dill och lägg fileernas innersidor mot varandra och stoppa i plastpåsarna och strö resten av blandningen på utsidorna av laxen, knyt den innersta påsen och sedan den yttersta plastpåsen och lägg alltsammans i en skål/fat m kanter och sedan in i kylen ca 3-4 dagar och skall vändas ca 2 ggr om dagen sida till sida efter ca 4 dagar kan du ta ut den o provsmaka

Denna går alldeles utmärkt att frysa jag brukar göra portionsbitar som jag lägger i frysen och tar upp när jag känner mig sugen på en knäckebrödsmacka m Gravad Lax verkligen GOTT !!!

Lycka till/Gullvi

Tillagad från lax som vi själva fångat

2 kommentarer:

Boel sa...

Det ser så härligt ut i gröngräset med den gravade laxen. Skulle tro den är god på en picnic-macka! Eller hur?/Boel

pallizen sa...

jepp den e suverän,
Jag har den oftast på en knäckebrödsmacka specielt Faluknäck

Gullvi