lördag 14 juni 2008

Friterad potatis!

Nu ska ärligt erkännas att jag blev lite snobb. Jag döpte inte denna post till "hemmagjorda pommes frites" utan gav den en svensk titel. Gjorde det häromdagen och tänkte att jag måste berätta om det här på bloggen. Det är inte ofta jag gör frittar för det är ganska krävande. Men jag gör det enkelt för mig. Jag värmer rapsolja i ett stekjärn, sen lägger jag bara de skalade och, i bitar, skurna potäterna, i den bubblande oljan. Oljan ska precis täcka potatisbitarna.

Sen måste man vakta och vända potatisen med en stekspade. Det går häpnadsväckande fort. När potatisen börjar få färg måste man vara med så att de inte bränns. Jag öser upp dem i ett durkslag med hjälp av stekspaden och saltar lagoma mycket. Det här låter inte mycket för världen, men mina ögon nästan tåras när jag berättar om det. Det blir obeskrivligt och ljuvligt gott./Boel

Inga kommentarer: