söndag 11 maj 2008

Sallad Nicoise och meloner med mynta


Sallad Nicoise från dagens lunch. Den här gången utan haricovertsen, som jag helt glömde bort. Gott i alla fall, men jag saknade nog den lilla gröna bönan, som passar så bra med citron och tonfisk.



Det tycks finnas massor av recept på Sallad Nicoise
(sallad från Nice, dvs fransk tonfisksallad) . Jag gjorde en enkel variant, med inslag av Ceasar-sallad. Knaperstekt bacon och parmesan, ingår ju i den. Jag uteslöt medvetet lök och vitlök och gjorde ingen vinägrett heller. Tror inte det ska vara det i Sallad Nicoise om man är petig. I en äkta Sallad Nicoise ska det eventuellt vara romansallad, sardeller och även kapris. Men det hade jag inte i.


Isbergssallad
Cocktailtomater
Hårdkokta ägg
Kalla kokta färskpotatisar
Kokta haricoverts
Oliver
Tonfisk på burk (med olja)
Knaperstekt bacon
Färskriven parmesan
Olivolja
Salt
Citronklyftor
Pressad citron

Fördela på var och en tallrik:
sallad, 1-2 skivade kalla potatisar, en näve kokta haricoverts, några oliver, ett par cocktailtomater, ett hårdkokt ägg i klyftor, en citronklyfta, lagom med knaperstekt bacon, en halv burk avrunnen tonfisk. Salta efter smak och ringla över olivolja och pressad citron. Snåla inte på olivoljan och citronsaften. Toppa med färskriven parmesan.
Servera med ett glas iskallt vitt vin.

Uppdatering! NEJ NEJ, tonfisk i olja onödigt
, lika gott om inte godare med tonfisk i vatten. Oj, så gott. Man måste dock ta någon dyrare tonfisk. Inte den allra billigaste, den måste smaka gott i sig själv. Hur som helst är tonfisk i vatten mycket billigare än tonfisk i olja, och så visade det sig att det var mycket mycket godare! Do not ask me why, det bara var det.


Som en liten tapas i väntan på salladen serverade jag klyftad vattenmelon med hackad grönmynta. Dagen innan gjorde jag samma sak men då med honungsmelon. Ord är överflödiga.



Boel

Inga kommentarer: