torsdag 15 maj 2008

Rådjurskalops i svampsås och färsbiffar med viltsmak

Nu lagar jag mat för brinnande livet. Förbereder middagen i morgonkväll.
Såhär långt har jag kommit:

Rådjurskött i bitar
Smör
Balsamvinäger
torkad krossad vitlök
salt
svartpeppar
Lite färsk basilika
Vatten
Några enbär
Torkad svart trumpetsvamp och torkade trattkantareller.


Fräste köttet
i smör kryddade och hällde på vatten så det täckte köttet och duttade i lite balsamvinäger, det har nu puttrat i två timmar. Efter en och en halv timme tog jag de blötlagda svamparna, smörfräste och hällde i grytan så att de fick puttra med köttet.

Till det tänker jag servera färsbiffar med viltsmak, pressad potatis och lingon. Hittade ett recept på färsbiffar med messmör och krossade enbär. Tänker testa det. Helst ville jag laga biffarna på älgfärs. Men all viltfärs i butiken var slut. Så det får bli vanlig blandfärs, eller nötfärs.

Uppdatering
kommer att följa så småningom. Wish me luck! Det här är en "ny bag" för mig. Blir det inte bra får vi öppna en burk Findus köttfärssås i stället. Men hitintills allt väl, jag går och tjuvsmakar på skyn som är jättegod

Rådjuret är lokalt skjutet. Eftersom gästerna imorron kommer långväga från Skåne, ville jag bjuda mat från "skogen".

Hur det gick: Det blev inte fullt så gott som jag väntat mig. Tror faktiskt jag hade för mycket crème fraiche i såsen. Nästa gång ska jag nog göra något mer rödvinsskybaserat. När jag inte anstränger mig så mycket, blir resultatet ofta bättre. Tur i oturen så fick jag två fantastiska böcker av nämnda gäster: Så jag kan bättra på min matlagning, och dessutom prova nya läckra bakverk och desserter!/Boel

Inga kommentarer: