torsdag 20 mars 2008

Lammstek à la Medelhavet






Ja, nu är påskmaten på G. Här kommer jag att beskriva dagens och kvällens kulinariska upplevelse. Blir det bra ska jag göra om det på söndag, då vi ska ha gäster. Jag ville göra lamm, men på ett lite annorlunda sätt. Lite sydfrankrikeinspirerat, eller varför inte spanskt. Ovan ses köttet som ligger i marinad. Och timjanbröden som är färdiga. Fortsättning följer. Jag ockuperar alltså bloggen för dagen. Men det är inget som hindrar att ni - mina kära och glada ryttarkamrater, lägger in andra recept. Blev lite påsktossig i dag bara. Kanske man kan kalla det.

Det blev inte så värst gott. Lammsteken blev som lammstekar brukar bli, lite lagom ointressant. Potatisen som jag ugnstekte blev okej, likaså haricovertsen som jag tillagade i en lite hotsy totsy tomatsås. Den vart okej, ja mer än okej. Det var gott. Men nej, jag gillar inte lammstek. Nästa gång ska jag göra en rejäl lammgryta à la Marocain, that´s it. Men vad som var gott var min "fusk-tapenad", dvs mixade oliver, i olivolja på rostat bröd som jag delade i portionsbitar. "Fusk-tapenad", kallar jag det, för att den innehöll vare sig kapris eller sardeller, eller konjak som den bästa tapenaden ska göra. Men det var gott ändå.

Men här är receptet på brödet i alla fall:
25 g jäst blandas med 5 dl vatten, några msk olivolja, lite salt och lite socker. Blanda ner så mycket mjöl att hela degen håller ihop. Låt jäsa ca 30-40 minuter. Platta ut så mycke du orkar på en plåt, samtidigt som du liksom oljar in ytan med ytterligare typ 2 msk oliv olja. Plåten får gärna vara klädd i bakpapper. Strö över timjan och pudra lite mild paprika över, skär i rutor, du behöver inte skära rakt igenom, bara markera. På så vis får du ett brytbröd lagoma portionsbitar när det kommit ut ur ugnen. Låt jäsa ca 30 min. Grädda 25 min i 200 graders ugn eller till det fått färg. Jag strödde också pyttelite stora havssaltkorn över brödet. Det såg trevligt ut och det blev gott./Boel

Uppdatering: Både Yvve och Anana har i helgen lyckats med sina lammstekar! De färdiga och välsmakande lammstekarna har fått vändas i en marinad av balsamvinäger, olivolja, och t o m vin (i Ananas fall). Och blivit oerhört lyckade. Blir man avis eller?

foto©boella2008

Inga kommentarer: