onsdag 2 januari 2008

Ultrasnabb linssoppa

Idag blev jag sugen på lunch innan jag hann handla, så det blev till att botanisera i kyl och skåp. Där finns för det mesta både det ena och det andra och det gjorde det idag med. Det blev en supersnabb linssoppa och resultatet var super det med. Suberb snarare.

För två portioner skalade jag tre morötter som jag delande i halvor och sedan skivor. Jag tvättade och skar en purjo i skivor. Fräste detta i lite olivolja, hällde på cayennepeppar, örtsalt, nymalen vitpeppar och paprikapulver. Sedan på med kycklingfond och så öppnade jag en sådan där liten tetrapack med gröna linser från Go Green. Sköljde av linserna i ett durkslag och så ner i kastrullen med dem och så vatten i lagom mängd för att få en soppa. Puttrade i ca en kvart, till dess morötterna blev lite mjuka. Snabbt, enkelt och suvve!

Yvonne

Inga kommentarer: