lördag 12 januari 2008

Laxsoppa med sötpotatis

Har köpt boken "Pauluns GI-månad" som är full av goda recept. Där hittade jag den här laxsoppan som hela familjen gillade. Dotter Hannah sa till och med att "mamma, du borde öppna restaurang!". Då blir man glad.
Istället för att byta yrkesbana delar jag helt fräckt med mig av Herr och Fru Pauluns recept. Jag dubblade ett recept för två och fick en gryta med soppa för åtta. Minst! Hur gick det till? Stora grönsaker, kanske.

2 gula lökar
2 purjo
2 sötpotatisar
1 citron
600 g lax
100 g bladspenat
grönsaksfond (men jag tog kycklingfond)
2 liter vatten
salt, peppar

Skala och skär lök i små bitar. Rensa purjon och skär i skivor. Lägg i gryta. Riv ner citronskalet i grytan. På med olivolja och fräs. I med sötpotatisen skuren i små kuber. Eller lite större, jag orkar aldrig skära något så där riktigt smått. Nu är det dags att hälla på fond, saften från citronen (du behöver inte pressa den, stick istället wodoostick med gaffel eller kniv och använd handkraft)och vatten. Koka nu till dess sötpotaisen är mjuk. Lägg i spenat och lax. Sjud till dess laxen är lagom kokt. Krydda får du så klart göra också.

Yvonne - receptbov

Inga kommentarer: