söndag 9 december 2007

Boels enkla gryta med krämig jordnötssås

I den här rätten kan man mycket väl ha annat än fläskkarré. Men nu köpte vi på extrapris och jag kände mig lite fantasilös, så då fick det bli den här grytan som återkommer hos oss då och då. Måtten är som vanligt "på en höft". Egentligen härstammar mitt sätt att laga den här rätten från en gryta som en bekant gjorde för många år sedan. Jag vill minnas att ursprunget var västindiskt och innehöll kyckling, morötter mm. Med tiden har jag modifierat och förenklat till ungefär nedanstående.

fläskkarré i strimlor.
olja att fräsa köttet i (tex rapsolja)
vitlökspulver (kan ersättas med mer färsk vitlök förstås)
en vitlöksklyfta
svartpeppar
chillipulver (kan uteslutas)
ev en liten bit strimlad chillifrukt
gärna några blad med färsk basilika (i bästa fall thaibasilika, men det går bra med vanlig också)
lite kinesisk soya (för sältans skull, kan uteslutas)
osötat jordnötssmör
En halv grönsaksbuljongtärning (kan uteslutas men såsen blir mindre smakrik då)
0,5 l vatten, beroende hur mkt kött. Det ska bli en såsig gryta liksom.
smaka ev av med lite salt.

Fräs köttet i oljan krydda samtidigt, pressa i vitlöken, och riv basilikabladen i bitar och blanda i. När köttet är färdigfräst blanda i ett par msk upp till en halv dl jordnötssmör, när det smält häll på vatten, en halv buljongtärning och 1-2 msk soya, Späd till önskad konsistens med vatten. Smaka ev av med lite salt.

Servera med t ex basmatiris och en grönsallad. Jag lagade till rätten snabbt nu på morgonen medan vi dukade fram till frukost, så har jag bara riset att koka i eftermiddag. Nej, förresten - en halv liter vatten är nog alldeles för mycket. Ca 3 dl max - tror jag.
Boel

Inga kommentarer: