lördag 13 oktober 2007

GI-varning eller massor av grönt

Det är lite GI-varning på mig nu. Och nu, i början då jag inte får äta pasta, potatis, ris och annat liknande så blir det massor massor av grönt.

Jag delar tomater, hackar över vitlök och basilika. Häller på
örtsalt och frön (pumpa, solros och sesam), in i ugnen och så
avslutar jag med en klick cremebalsamico. Testade salladen med stekt
kålrabbi och päron. Mmmm. Gör coleslaw. Gratinerar äpplen med squash.
Råriver morötter. Fräser fänkål, röd paprika, lök. Häller på saffran
och fond. I med gröna bönor.

Här är några av recepten jag lagar:

Ungsbakade tomater med frön

Halvera tomater och lägg i en ungsfast form. Lägg över hackad vitlök och dito basilika. Lite örtsalt, nymald vitpeppar och så frön. In i ugnen och så...när tomaterna känns klara och fått färg så duttar du över en klick Creme Balsamico. Godis, vill jag lova.

Gratäng med squash och äpple

Från bibeln, GI in the City.
Skär squash och äpple i skivor och varva i en ugnsfast form. Lite olivolja över och kanske lite salt och peppar. In i ugnen till lagom färg.

Kålrabbi med päron, en ljummen sallad

Från en annan bibel, Sannas köksträdgård.
Skär en kålrabbi i små bitar. Gör detsamma med två päron. Fräs alla bitarna i lite olivolja. Sanna säger att man tar råsocker över, jag tar lite flytande honung. Avslutar med en skvätt balsamvinäger, salt och nymalen vitpeppar.

Grönsaker med saffran

GI in the City igen!
Skär gul lök i klyftor, en fänkål i skivor och skiva två paprikor. Fräs detta en stund. Häll över ett kuvert saffran och lite fiskfond, samt 3 dl vatten. Låt puttra lite och lägg i gröna bönor, sockerärtor eller liknande. I boken serveras denna anrättning till laxfilé som man bryner och sedan låter baka i ugnen i tio minuter med salt, peppar och citron över. I boken tillkommer också en dillmajo (majo, dill och rör).

Min alldeles egna och mycket lättgjorda coleslaw

På botten av en skål klickar du i lite majo och en hel del youghurt i den form du gillar den. Matlagnings, vanlig, turkisk, grekisk – allt funkar. Så tar du salt, peppar och Cremebalsamico. Har du ingen sådan till hands duger det med vanlig balsamvinäger och en dutt honung. Så strimlar jag ett kålhuvud, gärna ett rött som ofta kommer i KRAV-lådan som levereras till ytterdörren varje torsdag för en stunds vardagslyx. Strimla ett päron gör jag också. Och så tjoff! Ner med det hela i skålen och så blanda, blanda.

Yvonne

Inga kommentarer: