onsdag 19 september 2007

Eget örtsalt!

Det är väldigt enkelt att göra ett smakrikt och väldoftande örtsalt. Glöm alla eventuella recept du läst där det ska malas och stötas och blötas, det här är både roligare och vackrare.

Ingredienter: havssalt, färska örter och blommor.
I mitt salt har jag timjan, rosmarin, lite gräslök, en liten liten dillkvist, blåklint, ringblomma samt några andra blommor som jag inte vet vad de heter, som fanns i en fröpåse; som faktiskt hette "ätliga blommor". Där ingår också solros, luktärt mm.

Man måste inte ha i en massa blommor. Jag kan tänka mig att timjan, rosmarin, gräslök och pyttelite dill räcker långt. Eller så tar man helt andra örter om man vill det. När man blandat salt och örter måste det stå utan lock i ett par dagar tills allt torkat till. Då och då bör man röra om så att det inte klumpar sig. Snart kryper örtsaromen ut och ger rejält med smak åt saltet. Det är dessutom en fin "gå-bort-present", som ett stycke sommar att värma sig med i vintermörkret./Boel










En fin "gå-bort-present"
foton©boel2007

Inga kommentarer: