söndag 22 april 2007

Vansinnigt god kakefterätt!

PROLOG:
Okej, det här är ett försök att återskapa en av de goda desserter som vi åt i Frankrike. Uppenbarligen äter folk efterrätter som bara den. Inte bra för min vikt. Därför har jag nu provat att göra en fettfri variant, eller nästan fettfri. Jag vet ännu inte om jag kan lyckas göra en lika god. Vi var nästan tårögda när vi åt den. Men jag provar. Provgrisar är Leo, Johannes och Douglas. Alla har deklarerat att de mer än villigt ställer upp på detta experiment.

AKT 1 - första steget i att tillverka 4 portioner vansinnigt god kakefterätt.
Baka en mjuk kaka:
2-3 ägg
2 dl socker
Rör luftigt
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vanillinsocker
2 msk kakao
2 dl blåbär. (kan utslutas)
Bröa en form och häll ner smeten, grädda i 200 graders ugn (eller 185 grader i varmluftugn, som vi har) i 25-30 min
Kakan är färdig när den är torr rakt igenom. Låt svalna. Jag har också förberett 4 dl vaniljsås som står i kylen. .

AKT 2 - hur man håller en hel familj stången.
Alltså typ vaniljstången. Kakan ligger nu på fyra assietter eftersom det gäller fyra portioner. Varm chokladsås finns på spisen:
1dl socker, 1 dl kakao, 1 dl vatten. Vaniljsåsen står i kylen. Nu diskar övrig familj efter huvudrätt. Därefter tänker jag servera desserten. Nu pratar vi även feministisk aktivism eftersom pojkarna var tvingade att inse sitt underläge. Inget diskande, ingen efterrätt. Johannes 9 år, Leo 13 år och Douglas 58 år. Jag forcerar ett massivt motstånd.

AKT 3 - hur man slukar en efterrätt.
Dela kakan i lagoma bitar, släng in typ hälften i frysen till framtida evenemang. Häll över kall vaniljsås och varmchokladsås, toppa med en klick jordgubbssylt.

EPILOG:
Alla var övertygade om att jag borde ha gjort mer vaniljsås och mindre chokladsås. Minstingen Johannes gjorde chokladdricka av överbliven chokladsås. Han blandade den med mjölk. Douglas tyckte inte min kaka var lika god som den vi åt i Manosque, men gott i alla fall. Personligen tyckte jag det var jätte jättegott. Men håller med om att det borde vara mindre chokladsås och mer vaniljsås. Mumsigt experiment hursomhelst. Chokladkakan var perfekt, tyckte jag.
Boel

Inga kommentarer: