tisdag 6 februari 2007

Vad gör man med en spetskål?

Jag prenumererar på Kravodlade grönsaker och frukt. I lådan låg en spetskål, vad sjutton gör man med den. I Bonniers Stora kokbok hittade jag det här receptet, jag har modifierat det lite grann. De flesta övriga ingredienserna låg också i lådan, det gjorde inte saken sämre.

Skär spetskålen i klyftor, förväll i ca 10 minuter. Tag tre stora tomater, skålla, skala och klyfta dem. Fräs någon form av lök, jag tog salladslök, samt tomaterna. Häll på örtsalt, peppar, en smula socker, i tsk balsamvinäger och lite grönsaksbuljong. Låt puttra länge.

Strimla en lite zucchini (fast jag är för lat och skär skivor och sedan halvor), fräs i lite olivolja. Värm ungnen till 200 grader. Lägg kålen i en ungsfast form, smula över chevré. Gratinera till dess chevren smält och fått färg. Tag ut, häll tomatsåsen kring kålen och lägg på zucchinin. Mumma!

Yvve

Inga kommentarer: